اتریبوشن

همان‌طور که می‌دانید بهترین منابع جذب کاربر اپلیکیشن‌های موبایل، کانال‌هایی هستند که علاوه‌بر صرفه اقتصادی، کاربران بیشتری را جذب کنند و از تقلب‌های تبلیغاتی دور باشند و لازمه‌ی شناخت این منابع، رصد نحوه عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی شماست؛ درواقع داشتن شناخت بیشتر درمورد نحوه عملکرد تبلیغات قبلی‌تان، میزان تعامل کاربران با آن تبلیغات، به شما کمک می‌کند که در کمپین‌های بعدی مخاطبان هدف خود را هوشمندانه‌تر انتخاب کنید. صفحه اتریبوشن متریکس دید مناسبی در انتخاب کانال های مناسب برای شما ایجاد می‌کند.

طرز استفاده

در سمت چپ تصویر ستون ترکرها را مشاهده می‌کنید. تمام ترکرهایی که قبلا در داشبورد متریکس در چهار لایه تعریف کردید به تفکیک و با آمار متناظر کلیک و نصب در بازه‌ای که انتخاب کرده‌اید قابل مشاهده خواهد بود (در قسمت بالای داشبورد سمت راست) میتوان بازه مدنظر را انتخاب کرد.

در بالای این ستون برای راحتی دستیابی به ترکرها امکان سرچ ترکر نیز قرار داده شده است. trackerList

همچنین آمار کلیک و نصب زیرلایه ها از جمله کمپین‌ها، گروه‌های تبلیغاتی و خلاقه نیز به شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با کلیک بر روی آیکون در هر لایه، به زیر لایه مربوطه بروید.

به مثال زیر توجه کنید: example1

در سمت چپ تصویر آمار ترکری کافه بازار را مشاهده می‌کنید که در بازه‌ی هفت روزه، 93,454 کلیک روی تبلیغ شما در کافه بازار رخ داده و به تعداد 7,038 کاربر، اپ شما را به‌واسطه تبلیغ کافه بازار نصب کرده‌اند.

  • توجه: در سطر مربوط به ارگانیک، آمار کلیک همواره صفر است. به این دلیل که کاربران مستقیم اپ شما را بدون واسطه‌ی ادنتورک نصب کرده‌اند.

صفحه اتریبیوشن متریکس به شما این امکان را می‌دهد که آمار ترکرها را روی نمودار مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید. با فشردن دکمه ctrl و کلیک بر روی ترکرهای مدنظر می‌توانید چندین ترکر را انتخاب کرده و روی نمودار مشاهده کنید.

در شکل زیر نمودارهای مربوط به organic، cafebazaar و google ads را مشاهده میکنید: example1

این نمودارها نشان دهنده ی آمار نصب در بازه‌ی ۱۴ روزه و به تفکیک روز هستند. شما این امکان را دارید که آمار کلیک، نصب و هر ایونتی که در داشبورد متریکس تعریف کرده‌اید را به تفکیک روز، هفته یا ماه روی نمودار مشاهده کنید.

امکان دیگری که متریکس برای شما فراهم کرده، اینست که می‌توانید مجموع ترکر های انتخابی خود را هم روی نمودار مشاهده کنید. لازمه‌ی اینکه این مورد فعال باشد اینست که بیش از یک ترکر انتخاب کرده باشید.
select

متریکس امکان گزارش‌ گیری روی بخش‌های مختلفی را برای شما فراهم کرده است. در صفحه اتریبوشن (حالت چارت) نیز شما میتوانید با کلیک روی آیکون زیر گزارش آمار را روی داده و بازه‌ی انتخابی خود گزارش مربوطه را به‌صورت فایل اکسل دریافت کنید. report

محتوای فایل اکسلی که دریافت خواهید کرد، آمار مربوط به ترکرها و زیرلایه‌های انتخابی شما می‌باشد. محتوای فایل زیر آمار کلیک و نصب در بازه انتخابی ۷ روزه و همچنین آمار نصب به تفکیک روز در همین بازه را نشان می‌دهد. برای دریافت آمار کلیک یا ایونت انتخابی باید ابتدا آن را در قسمت Viewing مشخص کنید. report1

بطور دقیق‌تر سطر ۵ را بررسی می‌کنیم: این سطر آمار مربوط به google ads را نشان می‌دهد. همانطور که در تصویر می‌بینید آمار کلیک این ترکر 0 و آمار نصب آن 3,442 است. حالا می‌توانیم آمار نصب در هر روز از بازه‌ی 7 روزی که انتخاب کرده‌ایم را مشاهده کنیم. در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۴ تعداد نصب این ترکر 461 بوده است و به همین ترتیب در روزهای دیگر می‌توان آمار مربوط را به‌دست آورد. در سطر آخر هم total را مشاهده می‌کنید که آمار مربوط به تمام ترکرهایی که در سطرهای بالا هستند را در بازه ۷ روزه نشان می‌دهد. به این معنی که شما روی ترکر هایی که انتخاب کرده‌اید در هفت روز مجموعا 701,270 کلیک، 16,793 نصب و در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۵ بیشترین نصب به تعداد 2,758 داشته‌اید. پیشنهاد می‌شود که عملکرد ترکرها را بر اساس عملکرد organic که معمولا بهترین عملکرد را دارد بسنجید.

همچنین می‌توانید این آمار را به همراه آمار دیگری در حالت جدول نیز، در داشبورد متریکس مشاهده کنید. با کلیک بر روی آیکون زیر، آمار به‌صورت جدولی به شما نشان داده خواهد شد که هر یک از ستون‌های جدول را به تفکیک بررسی خواهیم کرد. iconTable

بررسی جدول table

آمار پارامترهای زیر را از تاریخ ۹۹/۷/۲۷ تا ۹۹/۸/۲۹ بررسی می‌کنیم و به توضیح هریک می‌پردازیم:

  • Clicks: آمار کلیک به تفکیک منبع / کمپین/ گروه تبلیغاتی/ خلاقه
  • Impressions: تعداد دفعاتی که مخاطب در هر نمایش تبلیغ آن را می‌بیند.
  • Total Installs: آمار نصب به تفکیک منبع / کمپین/ گروه تبلیغاتی/ خلاقه
  • Click Through Install: تعداد نصب‌هایی که با کلیک حاصل شده‌اند.
  • View Through Install: تعداد نصب‌هایی که با مشاهده‌ی تبلیغ حاصل شده‌اند.
  • Conversion Rate: درصد کاربرانی است که هدف تعیین شده برای یک کمپین تبلیغاتی را به پایان رسانده‌اند.
  • LAT Rate: نرخ کاربرانی که اجازه‌ی دسترسی به Advertising ID را نمی‌دهند.
  • Reinstalls: تعداد کاربرانی که اپ را از قبل داشته‌اند و مجدد آن را نصب کرده‌اند.
  • Reattributed Reinstall: با فعال کردن اتریبیوشن مجدد، می‌توانید از بازگشت کاربر به اپلیکیشن به واسطه یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ مطلع شوید و آن کاربر را به منبع تبلیغاتی جدید که نصب مجدد را حاصل کرده‌است نسبت دهید.
  • Reattribution: تعداد کاربرانی که برای مدت زمان متوالی (به صورت پیش‌فرض ۷ روز عدم فعالیت) اپلیکیشن را از دستگاه خود حذف کرده باشد (Uninstall) و سپس مجدد وارد تعامل با اپ شده شده است.
  • Uninstalls: تعداد کاربرانی که یک اپلیکیشن را در بازه زمانی معینی از دستگاه خود حذف کرده‌اند.
  • Avg DAU: تعداد کاربر فعال در روز که با اپلیکیشن در تعامل است.
  • Avg Session Length: مدت زمانی که کاربران در هر بار باز کردن اپ، با آن تعامل داشته‌اند.
  • Sessions: تعداد دفعاتی که کاربران اپ را باز کرده‌اند.

همچنین شما می‌توانید این آمار را با فشردن آیکون زیر به تفکیک روز در داشبورد مشاهده کنید. date


برای اطلاع از تنظیمات اتریبیوشن [اینجا](https://docs.metrix.ir/faq/attribution-settings/) را بررسی کنید.