رخدادها یا Events

به منظور شناسایی میزان کیفیت کاربرانی که از منابع مختلف جذب شده‌اند و ارزیابی این منابع، شما می‌توانید رفتار کاربرانتان را در قالب رخدادها در داشبورد تعریف کنید تا پس از پیاده‌سازی بتوانید آنها را به تفکیک منابع جذب رصد کنید. هرگونه تعاملی که کاربر با اپلیکیشن شما دارد می‌تواند به عنوان یک رویداد در پنل و اپلیکیشن شما تعریف شود تا کتابخانه متریکس اطلاعات آماری مربوط به آن را در اختیار شما قرار دهد.

در کتابخانه متریکس دو نوع رویداد قابل تعریف است:

  • سفارشی (custom): وابسته به منطق اپلیکیشن شما و تعاملی که کاربر با اپلیکیشن شما دارد می‌توانید رویدادهای سفارشی خود را در قالبی که در ادامه شرح داده خواهد شد بسازید و ارسال کنید.
  • درآمدی (revenue): نوع خاصی از رویدادهای سفارشی قابل تعریف است که مربوط به میزان درآمد کسب شده در اپلیکیشن شما می‌باشد و دارای یک مقدار قابل اندازه‌گیری از جنس درآمد مالی است.

طرز استفاده

  1. ابتدا منوی تنظیمات اپلیکیشن را باز کنید.
  2. سپس به بخش رخدادها یا Events بروید.
  3. نام رخداد موردنظر را در فیلد زیر وارد کنید(برای مثال، خرید). در صورتی که قصد دارید، رخداد مدنظر شما به ازای هر کاربر و دستگاه، تنها یکبار شمارش شود (مانند رخداد ثبت‌نام) می‌توانین تنها هنگام تعریف رخداد، گزینه مربوط به Unique را فعال نمایید. پس از ثبت نام رخداد، در قسمت slug نامک آن را کپی کرده و به کمک مستندات پیاده‌سازی آن را در اپلیکیشن خود فراخوانی کنید.

events

پس از پیاده‌سازی کامل رخداد‌ها و به منظور مشاهده گزارش رخدادهای فراخوانی شده از سمت اپلیکیشن،از منوی سمت چپ و بخش _ آنالیتیکس_ (Analytics) گزینه Events را انتخاب کنید. در این صفحه علاوه بر خود رخدادها و تعداد دفعات رخداد، می‌توانید ویژگی‌های دلخواهی را در کنار رخداد گزارش بگیرید. به عنوان مثال شما نه تنها فراوانی رخداد «purchase-coins» را می‌توانید در داشبورد مشاهده کنید، بلکه فراوانی سطح بازی کاربران را نیز می‌توانید ببینید و از آن خروجی CSV نیز بگیرید. برای این کار کافیست مطابق مستندات پیاده‌سازی، برای رخدادهایی که تعیین می‌کنید، attribute هم مشخص کنید.

به علاوه در پنل متریکس می‌توانید همه‌ی رخدادهای اپلیکیشن خود را به صورت دموگرافیک و با انواع فیلترها گزارش بگیرید.

همانطور که ملاحظه می‌کنید برای تمامی رخدادها می‌توانید آمار را به تفکیک توزیع جغرافیایی، وضعیت اتصال به شبکه، دستگاه، اپراتور، نسخه سیستم‌عامل و نسخه اپلیکیشن مشاهده کنید.

سوالات متداول

۱. آیا می توان ایونت تعریف شده را ویرایش کرد؟

بله از قسمت تنظیمات در صفحه کاربری اصلی وارد قسمت رخدادها یا همان event شوید و ویرایش خود را انجام دهید.

۲. آیا امکان مشاهده آمار رخدادها به تفکیک ترکرها و منابع نصب مختلف وجود دارد؟ بله، شما در صفحه اتریبیوشن داشبورد می‌توانین به ازای هر رخداد و مجموعه ترکری که انتخاب می‌کنید، نمودار رویدادهای مربوط به کاربران آن منبع را مشاهده کنید و در حالت جدول نیز آمار تمامی رخدادهای هر ترکر را در ستون‌های مجزا مشاهده کنید.

۳. می‌خواهم برای برخی از رخدادها، درآمد تعریف کنم. آیا متریکس می‌تواند آن دسته از فعالیت‌های پس از نصب کاربر که درآمدزا هستند را رصد کند؟ بله. یکی از قابلیت‌های داشبورد متریکس، توانایی رصد درآمد یا Revenue Tracking است. لازم است ابتدا از بخش تنظیمات وارد قسمت رخدادها یا events شوید و در آنجا یک رخداد درآمد با مقدار مورد نظر خود تعریف کنید. با این کار، در بخش اتریبیوشن داشبورد مقدار درآمد حاصل شده از هر منبع جذب کاربر را با استفاده از اسکرول کردن صفحه در حالت تیبل، در ستون مجزا و به تفکیک مشاهده خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، این مطلب را بخوانید:

رصد درآمدهای حاصل از رخدادها (Revenue Tracking)