کتابخانه متریکس برای Unity
- اضافه کردن پلاگین متریکس به پروژه
- راهاندازی کتابخانه در اپلیکیشن اندروید
- امکانات و قابلیتها
- نشست (session)
- شناسه نشست
- شماره نشست جاری
- رویداد (event)
- ساختن یک رویداد سفارشی
- مشخص کردن Attributeهای پیشفرض همهی رویدادها
- ساختن رویداد درآمدی
- دریافت شناسه دستگاههای متریکس
- امضاء کتابخانه
- شمارش پاک کردن اپلیکیشن
- دریافت اطلاعات کمپین
- Deep Linking
- سناریو استاندارد
- سناریو deferred
- مشخص کردن tracker پیشفرض
- تفکیک نص بهای organic براساس استورهای مختلف
پروژه نمونه پیادهسازی متریکس در Unity را میتوانید در اینجا ملاحظه نمایید.
پلاگین متریکس را از اینجا دریافت نمایید و در پروژه خود import کنید.
۱. مدیریت وابستگی
پلاگین متریکس از External Dependency Manager for Unity برای مدیریت وابستگیهای خود استفاده میکند.
در صورتی که این ابزار را در پروژه خود دارید، کافی است از مسیر زیر یکبار وابستگیها را resolve کنید:
Assets -> External Dependency Manager -> Android Resolver -> Resolve
در غیر این صورت، آخرین نسخه این ابزار را از اینجا دریافت نمایید و در پروژه خود import کنید.
۲. اضافه کردن app id
متریکس در فایل AndroidManifest.xml
اپلیکیشن:
<manifest>
...
<application>
...
<!-- خطوط زیر را اضافه کنید و کلید اپلیکیشن خود را جایگزین نمایید -->
<meta-data
android:name="metrix_appId"
android:value="APP_ID" />
</application>
</manifest>
APP_ID
: کلید اپلیکیشن شما که از پنل متریکس دریافت میکنید.
فایل AndroidManifest.xml
در مسیر Assets/Plugins/Android
قرار دارد.
در صورتی که این فایل را مشاهده نمیکنید، از مسیر زیر اض افهشدن آن را به پروژه خود فعال کنید:
Edit -> Project Settings... -> Player -> Android Setting (Tab) -> Publishing Sdettings -> Custom Main Manifest
هر تعاملی که کاربر با یک اپلیکیشن دارد، در قالب یک نشست صورت میگیرد. کتابخانه متریکس اطلاعات مربوط به نشستهای مختلف کاربر در اپلیکیشن شما و بازه زمانی آنها را جمعآوری میکند و در اختیار شما میگذارد.
کتابخانه متریکس برای هر نشست یک شناسه منحصر به فرد تولید میکند که میتوانید این شناسه را دریافت نمایید. برای دریافت این شناسه متد زیر را فراخوانی کنید.
Metrix.GetSessionId();
با استفاده از متد زیر میتوانید از شماره نشست جاری کاربر در تمام مدت استفاده خود از اپلیکیشن شما اطلاع پیدا کنید:
Metrix.GetSessionNum();
هرگونه تعاملی که کاربر با اپلیکیشن شما دارد میتواند به عنوان یک رویداد در پنل و اپلیکیشن شما تعریف شود تا کتابخانه متریکس اطلاعات آماری مربوط به آن را در اختیار شما قرار دهد.
در کتابخانه متریکس دو نوع رویداد قابل تعریف است:
- سفارشی (custom): وابسته به منطق اپلیکیشن شما و تعاملی که کاربر با اپلیکیشن شما دارد میتوانید رویدادهای سفارشی خود را در قالبی که در ادامه شرح داده خواهد شد بسازید و ارسال کنید.
- درآمدی (revenue): نوع خاصی از رویدادهای سفارشی قابل تعریف است که مربوط به میزان درآمد کسب شده در اپلیکیشن شما میباشد و دارای یک مقدار قابل اندازهگیری از جنس درآمد مالی است.
برای ساخت یک رویداد سفارشی در ابتدا در پنل خود از قسمت مدیریت رویدادها، رویداد موردنظر خود را ثبت کنید و نامک (slug) آن را به عنوان نام رویداد در اپلیکیشن استفاده کنید.
وقوع رویداد به دو صورت میتواند ثبت شود:
۱. ثبت رویداد تنها با استفاده از نامک آن که در پنل معرفی شده است:
Metrix.NewEvent("my_event_slug");
۲. ثبت رویداد به همراه تعداد دلخواه attribute مربوط به آن:
به عنوان مثال فرض کنید در یک برنامه خرید آنلاین میخواهید یک رویداد سفارشی بسازید:
var attributes = new Dictionary<string, string>();
attributes.Add("first_name", "Ali");
attributes.Add("last_name", "Bagheri");
attributes.Add("manufacturer", "Nike");
attributes.Add("product_name", "shirt");
attributes.Add("type", "sport");
attributes.Add("size", "large");
Metrix.NewEvent("purchase_event_slug", attributes);
ورودیهای متد NewEvent در این حالت، بدین شرح هستند:
- ورودی اول: نامک رویداد مورد نظر شما که در پنل متریکس معرفی شده است.
- ورودی دوم: یک
Dictionary<string, string>
که ویژگیهای یک رویداد را مشخص میکند.
با استفاده از این تابع میتوانید به تعداد دلخواه Attribute
به همهی رویدادهای خود اضافه کنید:
var attributes = new Dictionary<string, string>();
attributes.Add("manufacturer", "Nike");
Metrix.AddUserAttributes(attributes);
توجه: هر رویداد میتواند حداکثر ۵۰ attribute داشته باشد که طول key و value آن حداکثر ۵۱۲ بایت میباشد.